Hengsrud, ei lita bygd i Re kommune, huser i disse dager to særdeles produktive smier. På bedriften Hengsrød blir det laget lastebildeler, og hjemme hos Kasper Søyland og Hengsrø smie, spilles og produsereres poprock med naive norske tekster pakket inn i elementer fra flere hjørner av rockens storhetstid. Bandet slipper sin tredje langspiller "Entropi" 27. mars. Platen er i sin helhet spilt inn, produsert og mikset av Kasper Søylands i bandsjefens eget studio.
Siden 2013 har bandet gitt ut flere singler og to album på det Holmestrand-baserte plateselskapet BabyGoat Records. Februar 2015 slapp bandet debutalbumet ‹‹Det var nå›› og mai 2017 kom ‹‹Inntil››. Begge platene ble spilt inn, produsert og mikset i av Jakob Hermann i Top Floor studio, Gøteborg. 20 mars 2020 slippes singelen "Hemmelig beskjed" fra tredjealbumet "Entropi", som altså kommer uka etter 27.mars.
Musikken til Hengsrø Smie har sine røtter trygt plantet blant norsk-rock klassikere som Hellbillies, Jokke, Dumdum Boys, Raga Rockers og DeLillos, mens søttitalls-helter som Pink Floyd, John Lennon og Neil Young lurer i lydkulissene. Musikken passer som lydspor til alt fra ettertenksom rusling i parken til hodeløs romperisting i de sene nattetimer, og kvartetten serverer både psykedeliske lyder og funky beats til sin ellers smakfulle pysykedeliske prog-vise-pop, der tekstene er i fokus.
Siden låtskriver og vokalist Kasper Søyland (boY, perculator) slo seg til ro som sauebonde på et småbruk i Re i 2006, har han bygget studio på låven der musikanter fra nær og fjern har funnet inspirasjon. Hengsrø Smie ble dannet for seks år siden, og har i løpet av årene hatt en rekke forskjellige bandmedlemmer. Med Jørgen Norheim på bass, Glenn Richard Thomassen (Kaspers våpendrager fra glampop-bandet ”boY” som herjet tidlig på 2000-tallet) på gitar og Magnus Foss Nilsen på trommer, har vokalist, tangentmann og låtskriver Søyland nå samlet de musikerne han mener skal til for å videreutvikle det unike soundet bandet uttrykker i dag.
Tekstene til Smia omhandler gjerne de nære ting uten å bli banale, og bandet bygger broer mellom det urbane og det rurale, det lokale og det universelle, så vel som mellom musikalske sjangere. Med den unike lyden av tangentene fra Søylands Rhodes og Thomassens mange melodiøse gitarriff og utfyllende lyder, kombinert med et tett og funky samspill i bass- og trommekompet, byr Hengsrø Smie på norsk poprock som spenner fra det melankolske til det lystige, omgitt av tonemalerier, instrumentale detaljer og fengende melodier.